Be2Can je přehlídka vybraných festivalových snímků
Chceme dostat k divákům filmy, které nabízejí vhled do aktuálního festivalového dění a které v běžné distribuci chybí. Neomezujeme se na pouhé „uvádění“, naším cílem je kritická selekce a diskuse – o filmech, festivalech, jejich dramaturgii, politice a cenách.
Pořadatelé Porota Fotogalerie Manifest
Předešlé ročníky online
Nestihli jste předchozí ročníky Be2Can, nebo si jen chcete oživit vzpomínky? Podívejte se na vybrané filmy online ve videotéce Edisonline.
Filmy online

Pořadatelé

Nahlížíme na festivalový film kriticky, nezávisle a odborně. Přehlídku – od výběru filmů až po diskuze s hosty – organizuje tým z filmové distribuční společnosti Film Europe. Be2Can založil Ivan Hronec s ambicí vytvořit otevřenou platformu pro důstojnou prezentaci kvalitního filmu.

Porota

Naše filmová porota se skládá ze studentů a studentek z FAMU a Filmových studií (UK). Filmy uvedené na Be2Can budou soutěžit o ceny za nejlepší film, režii, scénář a herecký výkon.

Vojtěch Konečný

Úvodní slovo
Vojtěch Konečný je studentem filmové režie na pražské FAMU. Předtím vystudoval bakalářský filmový obor na University of the Arts London v Anglii, kde se specializoval na režii a scenáristiku. V roce 2018 byl v rámci programu 28 Times Cinema jedním z porotců soutěžní sekce Giornate degli Autori 75. ročníku Benátského filmového festivalu a v roce 2020 usedl ve studentské porotě 24. ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárního filmu Ji.hlava. V roce 2022 se svým kolegou Peterem Pochem založil v České republice i na Slovensku filmovou produkční společnost nukleon frame. V současné chvíli dokončuje svůj absolventský film Doprovázení.

Farah Abou Kharroub

profil porotce
Farah Abou Kharroub je oceňovaná palestinská filmová režisérka, scénáristka, střihačka a producentka. Narodila se a vyrostla v Libanonu. V současnosti dokončuje magisterské studium režie na pražské FAMU. Pracuje s formáty beletrie i literatury faktu a ve svém díle zkoumá témata související s identitou. V roce 2020 se Farah představila v programu Producer Under the Spotlight (Producent ve světle reflektorů) na festivalu v Cannes se svým prvním projektem celovečerního filmu. Zúčastnila se řady festivalů, mj. 16. ročníku Sundance Rawi, Jihlava Academy, Sunbird Stories, East Doc Platform, IDFA a Midpoint Shorts. Nyní pracuje jako scénáristka pro přední arabskou seriálovou platformu Shahid VIP a připravuje programy v rámci pražské pobočky své produkční firmy Coded Production.

Max Niedoba

profil porotce
Max Niedoba je aktuálně studentem 3. ročníku Katedry produkce FAMU. Předtím stihl strávit nějakou dobu studiem filmové vědy na FF UK nebo jako asistent výkonné produkce v České televizi. V současné době se živí jako koordinátor produkce (např. PSH Nekonečný příběh). Kdyby měl vybrat jedno jemu nejbližší dílo, tak to bude seriál Spaced britského režiséra Edgara Wrighta.

Adéla Kaiserová

profil porotce
Adéla Kaiserová je studentkou třetího ročníku bakalářského studia Katedry dokumentární tvorby FAMU. Společně s několika spolužáky a dalšími mladými nadšenci vede spolek – Tvůrčí produkční skupinu Remízek, věnující se audiovizuální tvorbě převážně v neziskovém prostoru a v odvětví ochrany biodiverzity a sociální rovnoprávnosti. Věnuje i jiným projektům v rámci FAMU – v loňském školním roce byla členkou dramaturgického týmu festivalu FAMUFEST a moderátorkou některých bloků a v průběhu roku vypomáhala na několika studentských natáčeních na různých pozicích od asistence režie po zvukařku či skriptku.

Gerron Stewart

profil porotce
Gerron Stewart je studentem na Katedře filmových studií na FFUK v Praze. Předtím absolvoval střední školu s filmovým zaměřením. Nejvíce se zajímá o soudobou asijskou kinematografii a kulturu. Sám se však považuje spíše za filmového fanouška než vědce, neboť to podle něj pomáhá k nahlížení na filmová díla s odstupem a pochopením odlišných názorů. Mimo studium se věnuje vlastní hudební tvorbě, ve které se pokouší vytvářet nové světy a příběhy na bázi těch filmových.

Nikola Micajová

profil porotce
Nikola Micajová studuje na Katedře filmových studií na Univerzitě Karlově a vyučuje na pražské střední škole dějiny a umění filmu. Dále působí jako lektorka ve filmově-vzdělávacích institutech, jako je například Aeroškola. Kromě filmové edukace se dlouhodobě věnuje produkci, převážně filmových festivalů.

Adam Jurčík

profil porotce
Adam Jurčík je studentem druhého ročníku Katedry filmových studií na FF UK (a studentem třetího ročníku Právnické fakulty UK). Podílel se na organizaci mezinárodního studentského filmového festivalu Zlatý Voči. Aktivně se věnuje amatérské divadelní a filmové tvorbě.
Vojtěch Konečný
FAMU
Katedra režie
Farah Abou Kharroub
FAMU
International
Max Niedoba
FAMU
Katedra produkce
Adéla Kaiserová
FAMU
Katedra dokumentární tvorby
Gerron Stewart
FFUK
Katedra filmových studií
Nikola Micajová
FFUK
Katedra filmových studií
Adam Jurčík
FFUK
Katedra filmových studií

Spolupráce FAMU a Film Europe zahrnuje i participaci studujících v porotě, která může myslím nabídnout originální pohled začínajících tvůrců a tvůrkyň, jejichž pozornost je namířena ke stylistickým a vyprávěcím aspektům a detailům, kterými se zabývají i v úvahách o své tvorbě a hledání svého výrazu, ale také v rámci výuky. Věřím, že jejich náhled může být obohacujícím doplněním perspektivy zkušených filmových profesionálů, kteří obvykle v porotách zasedají. Jsem zároveň ráda, že naši studující budou mít možnost takto koncentrovaně zhlédnout oceňovaná díla z tech nejvýznamnějších festivalů - znalost aktuální světové tvorby je pro vzdělávaní mladých tvůrců klíčová a na FAMU podporujeme studentky a studenty ve všech aktivitách, které jim ten kontakt s aktuální audiovizí nabízí.

Andrea Slováková
děkanka FAMU

Fotogalerie

2017
2018
2019
2020
2021

Manifest Be2Can

Objektivní dramaturgie

Primárním zdrojem pro výběr filmů uváděných na přehlídce jsou hlavní soutěže tří áčkových filmových festivalů – Berlinale, Benátek a Cannes.
Sekundárním zdrojem jsou vedlejší soutěžní i nesoutěžní sekce těchto festivalů. Přehlídku komponujeme na základě předvýběru jejich dramaturgů a porot. Zajímají nás nejen samotné vítězné filmy, ale i význam a role festivalových ocenění jako takových bez ohledu na kvalitu vybraných snímků.

Filmová galerie

Hlavní soutěže velkých festivalů chápeme jako reprezentativní sondu do současných trendů festivalové kinematografie i jako podnět k polemice.
Nabízíme galerii děl sestavovanou podle přísných kritérií, která vstupuje se soutěžními sekcemi do dialogu. Je kromě jiného i pečlivým filtrem, který zohledňuje pozoruhodné tituly, jež mohly z různých důvodů uniknout pozornosti porot. Nabízíme divákům jasný pohled na to, co hýbe současným artovým filmem.

Festivalová rezonance

Na festivalech nasloucháme, čteme, účastníme se debat v kuloárech. To nám pomáhá určit, které filmy silně rezonují, vyvolávají diskusi a otevírají zajímavá témata.
Rezonance filmu bývá v důsledku důležitější než cena, kterou mu udělí porota. Na hlavní cenu se zapomene, pokud ji nezíská snímek s potenciálem oslovit publikum a kritiky. Naopak opomenutý film může do budoucna rezonovat silněji než držitel prestižní ceny.

Prostor k objevům

Be2Can není nutně přehlídkou největších jmen, která budí sama o sobě pozornost.
Soustředí se i na méně známé tvůrce, jejichž kariéra je na samém začátku, ale kteří přinášejí inovativní pohled na kinematografii nebo pozoruhodnou poetiku, jež navazuje na výrazné trendy festivalového filmu. Nechceme publiku nabízet jen osvědčené volby, ale motivovat ho k objevování.

Diskutovat a naslouchat

Vstupenka je zároveň pozvánkou k diskusi.
Chceme diváky vtáhnout do festivalového dění a nabídnout jim nadstandardní informační zázemí k jednotlivým filmům z přehlídky prostřednictvím odborných úvodů, přednášek, besed s tvůrci a masterclass. Naším cílem je zlepšit povědomí o dění na festivalové scéně a podnítit debatu. Nekonstatujeme, ale ptáme se – sami sebe i našeho publika.

V širší perspektivě

Velcí filmoví tvůrci se v hlavních festivalových soutěžích neobjevují z čistého nebe. Pozorně proto sledujeme dění i mimo hlavní sekce „velké trojky“ a na ostatních výrazných evropských festivalech.
I když se film nedostane do portfolia Be2Can, budeme ho vždy zohledňovat při vytváření kontextu k našim titulům – na webu, sociálních sítích, ve festivalovém magazínu i v doprovodných přednáškách.

Otevřený festival

Výběr filmů se neomezuje jen na portfolio Film Europe Media Company.
Hlavní programová část Be2Can je otevřená pro všechny distributory. Jejím cílem je dostat artové filmy do povědomí a zasadit se o publicitu, která jim náleží.

Hosté, ne tváře

Nejde nám jen o mediální glamour, ale o inspirativní postřehy a náměty k diskusi.
Pokud zvažujeme festivalové filmy doprovodit delegacemi, volíme hosty tak, aby přinášeli skutečně zajímavý vhled do tvorby snímků, který reprezentují.

Bez populismu

Víme, že naše filmy nejsou pro všechny.
Komunikaci cílíme na ty, kteří vědí, co chtějí a proč to chtějí.
Sbíráme cookies, abychom lépe nastavili služby webu. Souhlasem nám umožníte získat anonymizovaná statistická data. Více najdete zde. Děkujeme!
Ne
Souhlasím