Be2Can je přehlídka vybraných festivalových snímků
Chceme dostat k divákům filmy, které nabízejí vhled do aktuálního festivalového dění a které v běžné distribuci chybí. Neomezujeme se na pouhé „uvádění“, naším cílem je kritická selekce a diskuse – o filmech, festivalech, jejich dramaturgii, politice a cenách.
Hosté Porota Pořadatelé Manifest
Předešlé ročníky online
Nestihli jste předchozí ročníky Be2Can, nebo si jen chcete oživit vzpomínky? Podívejte se na vybrané filmy online ve videotéce Edisonline.
Filmy online

Hosté

Labina Mitevska

Labina Mitevska je severomakedonská herečka, která se proslavila především díky úzké spolupráci se svou sestrou, režisérkou Teonou Strugar Mitevskou. Zahrála si v několika jejích oceňovaných filmech, například ve snímcích Nejšťastnější člověk na světě (2020) a Bůh existuje, jmenuje se Petrunie (2019). Kromě toho se objevila i v řadě mezinárodních projektů, jako je film Před deštěm (1994) režiséra Milča Mančevskiho, který získal Zlatého lva na festivalu v Benátkách, nebo v českém filmu Samotáři (2000) od Davida Ondříčka. Na přehlídce Be2Can v Praze osobně představila v předpremiéře nový film Matka (2025) – odvážný a nekonvenční portrét Matky Terezy z Kalkaty, uvedený na filmovém festivalu Benátkách, na kterém se podílela jako herečka a producentka.

Teona Strugar Mitevska

Teona Strugar Mitevska je severomakedonská režisérka a scenáristka, jedna z nejvýraznějších postav současné balkánské kinematografie. V roce 2001 debutovala s krátkým filmem Veta, za který na Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně obdržela Zvláštní cenu poroty. Mezinárodní uznání si získala zejména s filmy jako The Woman Who Brushed Off Her Tears (2012), Bůh existuje, jmenuje se Petrunie (2019) nebo Nejšťastnější člověk na světě (2022), které byly promítány na prestižních festivalech včetně Berlinale a Benátek. Na přehlídce Be2Can v Praze osobně představila v předpremiéře svůj nový film Matka (2025) – odvážný a nekonvenční portrét Matky Terezy z Kalkaty, uvedený na filmovém festivalu Benátkách.

Porota

SARAH SLAVÍČKOVÁ

Sarah Slavíčková vystudovala katedru teorie a kritiky na DAMU, poté volně navázala studiem bakalářského programu na katedře režie pražské FAMU. V roce 2024 získala v rámci Filmového akcelerátoru podporu od České televize pro svůj druhý film Moje domovina. Ten byl nominován do užšího výběru na studentskou cenu v rámci Českého lva, měl světovou premiéru na festivalu Pragueshorts, a promítal se také na 59. ročníku KVIFF. Aktuálně dokončila absolventský film Ježíšku na křížku, který tematicky volně navazuje na Moji domovinu. Tyto filmy časem doplní i závěrečný třetí díl sudetské trilogie Houska a celovečerní debut Sudetenlove tematizující ochotnický herecký soubor na vesnici, touhu odejít, neoddělitelné sudetské břímě i smíření se s realitou. Momentálně také pracuje na minisérii BESTIE(S) o ženském přátelství a sebehodnotě, inspirované kultovními seriály Girls a Sex ve městě. Je novou moderátorkou Radia Wave a produkční Fabulací Jana Špačka.

ELIŠKA JIRÁSKOVÁ

Eliška Jirásková je studentkou katedry animované tvorby a v současné době pracuje na svém bakalářském animovaném dokumentu objevujícím témata spirituality a víry v neviditelné. Její snímek – rovněž animovaný dokument – Lepší člověk (2025) měl světovou premiéru na festivalu v Annecy a poté nastoupil festivalovou cestu po celém světě, která stále pokračuje.

VALÉR FUTEJ

Valér Futej z katedry střihové skladby pražské FAMU je slovenský střihač a režisér studující na Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění v Praze. Jeho bakalářský film The Kitchen byl vybrán do soutěže mezinárodního festivalu IN THE PALACE IFF s oscarovou kvalifikací, kde měl svou mezinárodní premiéru v kategorii Best Student Fiction. S jeho autorskými projekty se zúčastnil mentoringových programů MIDPOINT a ELBE DOCK, zaměřených na rozvoj krátkometrážní tvorby. Jeho nejnovější film Patissérie je dystopická společenská satira zasazená do prostředí cukrárny, která zrcadlí tlak na konformitu a povinnost zapadat do vztahových schémat.

MATĚJ LINDNER

Matěj Lindner je mladý filmový zvukař a sound-designer, momentálně dokončující magisterská studia na FAMU. Věnuje se zvuku ve všech audiovizuálních formách, zejména nezávislé hrané, dokumentární či animované tvorbě. Ke zvukové složce se snaží přistupovat tvůrčím způsobem, a naplňovat tak její potenciál. Věnuje se i hudbě a různým audio formátům. V rámci studií se podílel na velkém množství studentských filmů a nyní vstupuje do profesního světa. Za film Misophonia Orchestra (Daniela Hýbnerová, 2022) byl oceněn na 39. ročníku festivalu FAMUFEST. Mezi další filmy, jejichž zvukové složky je autorem, patří: Je nalezena tím, koho hledá (Petr Michal, 2022), Vymezení (Tereza Vejvodová, 2020), Ani se nenaděješ a už se jmenuješ (Ema Hůlková, 2024) či Co když kamínky dojdou (Nora Štrbová, 2025).

EMA HŮLKOVÁ

Ema Hůlková má ráda filmy, divadlo, režii, kameru i herectví a studuje dokumentární tvorbu na FAMU. Ve svých snímcích se věnuje sociálním tématům a klade důraz na důvěru a osobní vztah s protagonisty. Její dokument Ani se nenaděješ a už se jmenuješ o šestileté Viktorce získal nominace na Českého lva a Cenu Magnesia, v mezinárodním hlasování CILECT se umístil v první desítce a přinesl jí také ocenění na Pragueshorts, FAMUFESTu i dalších festivalech. Film byl uveden na KVIFF a čekají ho i projekce na prestižních zahraničních přehlídkách. Natočila také poetickou reportáž o dezinformacích Za humny, experimentální Dodo příběh a snímek o umírání A jsem v pytli. V současnosti dokončuje její absolventský hraný film Červená a černá o hazardním hráči.

Pořadatelé

Nahlížíme na festivalový film kriticky, nezávisle a odborně. Přehlídku – od výběru filmů až po diskuze s hosty – organizuje tým z filmové distribuční společnosti Film Europe. Be2Can založil Ivan Hronec s ambicí vytvořit otevřenou platformu pro důstojnou prezentaci kvalitního filmu.

Manifest Be2Can

Objektivní dramaturgie

Primárním zdrojem pro výběr filmů uváděných na přehlídce jsou hlavní soutěže tří áčkových filmových festivalů – Berlinale, Benátek a Cannes.
Sekundárním zdrojem jsou vedlejší soutěžní i nesoutěžní sekce těchto festivalů. Přehlídku komponujeme na základě předvýběru jejich dramaturgů a porot. Zajímají nás nejen samotné vítězné filmy, ale i význam a role festivalových ocenění jako takových bez ohledu na kvalitu vybraných snímků.

Filmová galerie

Hlavní soutěže velkých festivalů chápeme jako reprezentativní sondu do současných trendů festivalové kinematografie i jako podnět k polemice.
Nabízíme galerii děl sestavovanou podle přísných kritérií, která vstupuje se soutěžními sekcemi do dialogu. Je kromě jiného i pečlivým filtrem, který zohledňuje pozoruhodné tituly, jež mohly z různých důvodů uniknout pozornosti porot. Nabízíme divákům jasný pohled na to, co hýbe současným artovým filmem.

Festivalová rezonance

Na festivalech nasloucháme, čteme, účastníme se debat v kuloárech. To nám pomáhá určit, které filmy silně rezonují, vyvolávají diskusi a otevírají zajímavá témata.
Rezonance filmu bývá v důsledku důležitější než cena, kterou mu udělí porota. Na hlavní cenu se zapomene, pokud ji nezíská snímek s potenciálem oslovit publikum a kritiky. Naopak opomenutý film může do budoucna rezonovat silněji než držitel prestižní ceny.

Prostor k objevům

Be2Can není nutně přehlídkou největších jmen, která budí sama o sobě pozornost.
Soustředí se i na méně známé tvůrce, jejichž kariéra je na samém začátku, ale kteří přinášejí inovativní pohled na kinematografii nebo pozoruhodnou poetiku, jež navazuje na výrazné trendy festivalového filmu. Nechceme publiku nabízet jen osvědčené volby, ale motivovat ho k objevování.

Diskutovat a naslouchat

Vstupenka je zároveň pozvánkou k diskusi.
Chceme diváky vtáhnout do festivalového dění a nabídnout jim nadstandardní informační zázemí k jednotlivým filmům z přehlídky prostřednictvím odborných úvodů, přednášek, besed s tvůrci a masterclass. Naším cílem je zlepšit povědomí o dění na festivalové scéně a podnítit debatu. Nekonstatujeme, ale ptáme se – sami sebe i našeho publika.

V širší perspektivě

Velcí filmoví tvůrci se v hlavních festivalových soutěžích neobjevují z čistého nebe. Pozorně proto sledujeme dění i mimo hlavní sekce „velké trojky“ a na ostatních výrazných evropských festivalech.
I když se film nedostane do portfolia Be2Can, budeme ho vždy zohledňovat při vytváření kontextu k našim titulům – na webu, sociálních sítích, ve festivalovém magazínu i v doprovodných přednáškách.

Otevřený festival

Výběr filmů se neomezuje jen na portfolio Film Europe Media Company.
Hlavní programová část Be2Can je otevřená pro všechny distributory. Jejím cílem je dostat artové filmy do povědomí a zasadit se o publicitu, která jim náleží.

Hosté, ne tváře

Nejde nám jen o mediální glamour, ale o inspirativní postřehy a náměty k diskusi.
Pokud zvažujeme festivalové filmy doprovodit delegacemi, volíme hosty tak, aby přinášeli skutečně zajímavý vhled do tvorby snímků, který reprezentují.

Bez populismu

Víme, že naše filmy nejsou pro všechny.
Komunikaci cílíme na ty, kteří vědí, co chtějí a proč to chtějí.
Sbíráme cookies, abychom lépe nastavili služby webu. Souhlasem nám umožníte získat anonymizovaná statistická data. Více najdete zde. Děkujeme!
Ne
Souhlasím