Be2Can je přehlídka vybraných festivalových snímků
Chceme dostat k divákům filmy, které nabízejí vhled do aktuálního festivalového dění a které v běžné distribuci chybí. Neomezujeme se na pouhé „uvádění“, naším cílem je kritická selekce a diskuse – o filmech, festivalech, jejich dramaturgii, politice a cenách.
Pořadatelé Fotogalerie Manifest
Předešlé ročníky online
Nestihli jste předchozí ročníky Be2Can, nebo si jen chcete oživit vzpomínky? Podívejte se na vybrané filmy online ve videotéce Edisonline.
Filmy online

Pořadatelé

Nahlížíme na festivalový film kriticky, nezávisle a odborně. Přehlídku – od výběru filmů až po diskuze s hosty – organizuje tým z filmové distribuční společnosti Film Europe. Be2Can založil Ivan Hronec s ambicí vytvořit otevřenou platformu pro důstojnou prezentaci kvalitního filmu.

Porota

JAN HECHT

Úvodní slovo
Jsem filmový režisér a scenárista. Vystudoval jsem Katedru režie FAMU. Za svůj absolvenstký film Atestace jsem získal Českého lva a nominaci na cenu Magnesia. Francouzská filmová akademie César mě v rámci své platformy Le Nuit en Or zařadila mezi 33 režisérů krátkometrážních snímků v Evropě za rok 2024. Další ocenění jsem získal jako režisér hraných i dokumentárních filmů. Věnuji se i audiotvorbě, režíroval jsem audioverze knih Bohumila Hrabala a Vojtěcha Klimta (“Něžný barbar” a “Akorát že mi zabili tátu – život Karla Kryla”). Aktuálně jsem jedním z autorů přípravované stálé expozice Válka 1866 Východočeského muzea v Hradci Králové. Jsem členem České filmové a televizní akademie a ženatý otec dvou dětí.

ADINA ŠULCOVÁ

profil porotce
Adina Šulcová absolvovala ateliér Malba 3 na pražské AVU. Nyní je studentskou režie na FAMU. Je autorkou krátkých DIY snímků “Modlitba za Brianu” a “Spiknutí holčičích hoven”. Film byl v roce 2023 nominován na Cenu české filmové kritiky. Adina je také autorkou divadelní hry pro generaci Z “Shrex: Hra o přežití” a spolupodílí se na Podcastu Swag, který vychází v rámci platformy GoOut.

DARJA MIKOVÁ

profil porotce
Darja Miková je studentkou magisterského oboru Scenáristika a dramaturgie na pražské FAMU. Zaměřuje se na témata související s intimitou, dospíváním a reprezentací ženských hrdinek v audiovizi. Je spoluautorkou seriálu Vlastně se nic nestalo, dramedy v režii Jana Vejnara o platformě OnlyFans a intimitě v digitálním věku. Jako scénáristka a dramaturgyně má za sebou spolupráce na několika studentských filmech. Aktuálně dokončuje svůj krátkometrážní režijní debut Copy.

JAN PISKAČ

profil porotce
Režisér, animátor a hudebník Jan B. Piskač (1997) vystudoval animovanou tvorbu na FDULS v Plzni. V současné době studuje na pražské FAMU, kde připravuje svůj absolventský loutkový film. Dále se věnuje tvorbě videoklipů a krátkým spotům. Jeho tvorba se pravidelně objevuje na tuzemských i zahraničních festivalech. Je spoluzakladatelem kytarového dua Samoty, které přináší nové trampské písně pošpiněné prvky bluesu a rokenrolu.

ADAM OŠŤÁDAL

profil porotce
Adam Ošťádal je studentem střihové skladby na pražské FAMU. Předtím studoval filmová studia a muzikologii na Univerzitě Palackého v Olomouci. Byl kurátorem filmového klubu v kině Napajedla.
JAN HECHT
FAMU
ADINA ŠULCOVÁ
FAMU
DARJA MIKOVÁ
FAMU
JAN PISKAČ
FAMU
ADAM OŠŤÁDAL
FAMU

Fotogalerie

2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023

Manifest Be2Can

Objektivní dramaturgie

Primárním zdrojem pro výběr filmů uváděných na přehlídce jsou hlavní soutěže tří áčkových filmových festivalů – Berlinale, Benátek a Cannes.
Sekundárním zdrojem jsou vedlejší soutěžní i nesoutěžní sekce těchto festivalů. Přehlídku komponujeme na základě předvýběru jejich dramaturgů a porot. Zajímají nás nejen samotné vítězné filmy, ale i význam a role festivalových ocenění jako takových bez ohledu na kvalitu vybraných snímků.

Filmová galerie

Hlavní soutěže velkých festivalů chápeme jako reprezentativní sondu do současných trendů festivalové kinematografie i jako podnět k polemice.
Nabízíme galerii děl sestavovanou podle přísných kritérií, která vstupuje se soutěžními sekcemi do dialogu. Je kromě jiného i pečlivým filtrem, který zohledňuje pozoruhodné tituly, jež mohly z různých důvodů uniknout pozornosti porot. Nabízíme divákům jasný pohled na to, co hýbe současným artovým filmem.

Festivalová rezonance

Na festivalech nasloucháme, čteme, účastníme se debat v kuloárech. To nám pomáhá určit, které filmy silně rezonují, vyvolávají diskusi a otevírají zajímavá témata.
Rezonance filmu bývá v důsledku důležitější než cena, kterou mu udělí porota. Na hlavní cenu se zapomene, pokud ji nezíská snímek s potenciálem oslovit publikum a kritiky. Naopak opomenutý film může do budoucna rezonovat silněji než držitel prestižní ceny.

Prostor k objevům

Be2Can není nutně přehlídkou největších jmen, která budí sama o sobě pozornost.
Soustředí se i na méně známé tvůrce, jejichž kariéra je na samém začátku, ale kteří přinášejí inovativní pohled na kinematografii nebo pozoruhodnou poetiku, jež navazuje na výrazné trendy festivalového filmu. Nechceme publiku nabízet jen osvědčené volby, ale motivovat ho k objevování.

Diskutovat a naslouchat

Vstupenka je zároveň pozvánkou k diskusi.
Chceme diváky vtáhnout do festivalového dění a nabídnout jim nadstandardní informační zázemí k jednotlivým filmům z přehlídky prostřednictvím odborných úvodů, přednášek, besed s tvůrci a masterclass. Naším cílem je zlepšit povědomí o dění na festivalové scéně a podnítit debatu. Nekonstatujeme, ale ptáme se – sami sebe i našeho publika.

V širší perspektivě

Velcí filmoví tvůrci se v hlavních festivalových soutěžích neobjevují z čistého nebe. Pozorně proto sledujeme dění i mimo hlavní sekce „velké trojky“ a na ostatních výrazných evropských festivalech.
I když se film nedostane do portfolia Be2Can, budeme ho vždy zohledňovat při vytváření kontextu k našim titulům – na webu, sociálních sítích, ve festivalovém magazínu i v doprovodných přednáškách.

Otevřený festival

Výběr filmů se neomezuje jen na portfolio Film Europe Media Company.
Hlavní programová část Be2Can je otevřená pro všechny distributory. Jejím cílem je dostat artové filmy do povědomí a zasadit se o publicitu, která jim náleží.

Hosté, ne tváře

Nejde nám jen o mediální glamour, ale o inspirativní postřehy a náměty k diskusi.
Pokud zvažujeme festivalové filmy doprovodit delegacemi, volíme hosty tak, aby přinášeli skutečně zajímavý vhled do tvorby snímků, který reprezentují.

Bez populismu

Víme, že naše filmy nejsou pro všechny.
Komunikaci cílíme na ty, kteří vědí, co chtějí a proč to chtějí.
Sbíráme cookies, abychom lépe nastavili služby webu. Souhlasem nám umožníte získat anonymizovaná statistická data. Více najdete zde. Děkujeme!
Ne
Souhlasím