Bratři Dardennové se narodili a vyrostli v Seraingu, průmyslovém předměstí belgického Lutychu. Po studiu dramatického umění a filozofie natáčeli militantní videa o intervencích a bojích v dělnických městech, která tvoří základ jejich sociálně angažované kinematografie. Poté vytvořili produkční společnost Dérives a v roce 1981 založili společnost Films Dérives Productions, která vyprodukovala šest celovečerních filmů, a také společnost Films du Fleuve, která financuje jejich tvorbu a pomáhá produkovat řadu uměleckých filmů. Filmová tvorba bratří Dardennových má kořeny v regionu jejich dětství a často se zabývá dramatickými sociálními tématy, jako je nestabilita, utajování, účelová manželství, deprese a imigrace. V roce 1999 se bratři Dardennové mezinárodně proslavili první Zlatou palmou na festivalu v Cannes za film Rosetta, který odstartoval kariéru Emilie Dequenneové. Za roli ve filmu Syn získal Olivier Gourmet v roce 2002 na festivalu v Cannes také cenu za nejlepší mužský herecký výkon. V roce 2005 získali druhou Zlatou palmu za film Dítě, inovativní dílo o nejisté situaci mladého páru. Za drama Lorna’s Silence z roku 2008 o nelegální imigraci a fingovaných manželstvích získali v Cannes třetí Zlatou palmu za nejlepší scénář. Díky všem těmto oceněním se bratři Dardennové stali nejčastěji oceňovanými režiséry na festivalu v Cannes a proslavili tak belgickou kinematografii po celém světě.
Cena za nejlepší scénář
Cena za nejlepší scénář k filmu Tori a Lokita je zaslouženým uznáním za výjimečný způsob vyprávění. Scénář brilantně zachycuje nuance vztahu mezi hlavními postavami Torim a Lokitou, a to pomocí autentických dialogů, které diváky doslova vtáhnou do jejich boje o přežití. Drama, napětí a morální dilemata se snoubí v rámci poutavého vyprávění, které citlivě a s nadhledem zkoumá naléhavá společenská témata, jako je imigrace a vykořisťování. Ve filmu Tori a Lokita bratři Dardennové prokázali svou jedinečnou schopnost vytvořit scénář, který nejen zaujme, ale slouží také jako platforma pro zvyšování povědomí o zásadních společenských problémech. Jejich vypravěčská prozíravost, emocionální hloubka a důkladný společenský komentář tomuto snímku právem vynesly cenu za nejlepší scénář.
Andrés Botero, porotce Be2Can 2023 a student oboru kamery (CINKK) na FAMU INTERNATIONAL