Leni Riefenstahlová: filmařka ve službách Třetí říše. Snímek Andrese Veiela, zkoumající dědictví autorky velkolepých dokumentů jako Triumf vůle či dvoudílné Olympie, jež zvěčnily hitlerovské Německo a dodnes definují nacistickou estetiku, probere filmová historička Šárka Jelínek Gmiterková přímo s režisérem. Andres Veiel se k nám po projekci připojí na online diskuzi.
Film zkoumá dědictví Riefenstahlové pomocí dokumentů z pozůstalosti Riefenstahlové, včetně soukromých filmů, fotografií, dopisů a nahrávek. Odhaluje fragmenty jejího života a zasazuje je do širšího historického kontextu. Jak se mohla Riefenstahlová vypracovat na pozici přední filmařky Říše, zatímco vytrvale popírala jakékoli úzké vazby na Hitlera a Goebbelse?
Snímek odráží naladění mnohých poválečných Němců, kteří – na základě dopisů a nahraných telefonních hovorů z režisérčiny pozůstalosti – touží po autoritativní osobnosti, která by obnovila pořádek v tomhle „podělaném státě“. Věří, že tato obroda by mohla přinést také renesanci díla Leni Riefenstahlové – domněnka, která by se mohla stát skutečností během jedné nebo dvou generací. Co když mají pravdu?